Statement
“가장자리나 경계로 밀려났지만 계속 자라나는 소박한 것들에 관해 관심을 두고 작업을 지속한다. 오늘날의 편리나 효율을 위해 제거되거나 제쳐지는 것을 향하는 시선과 이 과정에서 발견한 장면, 떠오른 심상을 이미지나 조형물로 형상화한다. 회화적 제스처를 취하고 있지만, 회화적 지지체로부터 자유로울 방법을 모색하며 설치적으로 나아가고자 한다.”
'가장자리로 밀려난 존재들'을 주제로 도시 속 작은 생명체들을 찾아다니며 그 이미지를 캔버스에 옮기거나 조각으로 재구성한다. 주로 약하고 희미하여 크게 기억에 남지 않는 것들을 마치 외치거나 노래하고 춤추는 것처럼 표현한다. 사람들이 무심코 밟거나 죽여도 신경 쓰지 않는 작은 풀, 꽃, 벌레, 열매 같은 것들이 작업의 대상이다. 일반적으로, 이 세상에서 존재하든 사라지든 별 영향력을 미치지 못하는 것들이지만, 그런 존재들의 다양한 모습과 특징을 발견하고 그 존재들이 지닌 힘에 관해 이야기하기를 지속한다. 또한, 그 대상들에게 나와 다른 사람들의 모습을 투영하여, 작은 생명체와 사람의 모습이 맞닿아 있는 지점을 발견하고 나와 다른 존재들이 맺고 있는 관계성에 관해 탐구한다.
주변부에 존재하는 것들에 대해 지속적으로 작업하는 것은, 우리가 살고 있는 사회의 포장된 모습 속에 존재하는 다양한 존재들 각각의 특이성을 주목하려는 시도이다. 태어날 곳과 살아갈 환경을 (당연스럽게도) 정하지 못했고, 가족과 그들의 직업에 의해 주어진 환경인 시골에서 약 20년을 지냈다. 아는 사람이 거의 없는 그 마을은 마치 ‘표준의 궤도 밖’ 같았다. 가족 없이 그저 혼자의 몸으로 존재해야 하는 노인들, 신체적 장애나 정신 질환을 앓는 사람들. 사람들은 그들이 살아 있든 사라지든 신경 쓰지 않았고, 스스로 사라지든 다른 이들에 의해 사라지든 관심을 두지 않았다. 매일을 마주하며 그들의 삶에 어떤 의미가 있는지, 나는 그들에게 어떤 의미인지, 나와 그들은 어떤 관계를 맺을 수 있을지 생각했다. 20살이 되었을 때 살 곳을 스스로 선택할 수 있게 되었고, 그때부터 약 10년간 서울에 머물고 있다. 이 도시와 사회에 큰 영향을 미치지 않는 듯 보이는 존재들을 발견할 때마다, 어린 시절에 마주했던 사람들이 떠오른다. 이 도시에 중요하지 않아 보인다고 간주되는 존재들을 계속해서 찾아내고 각각의 존재들이 지닌 의미와 힘, 그들과 우리가 맺을 수 있는 관계를 탐구하며 작업에 담아내는 것은 스스로에게 부여한 임무이다. 무시되고 잊히기 쉬운 도시 속 작은 생명체들의 존재성을 드러내는 작업을 통해, 사람들에게 도시와 사회 주변부의 존재들에게 시선을 조금 더 오래 두고 각각의 존재성에 대해 생각해보는 순간이 늘어나길 바란다.
완성된 작업들은 벽에 걸려있기도 하고, 혼자 서 있기도 하고, 어딘가 기대어있기도 하고, 묶여있기도 하다. 어떤 것들은 짝이 있기도 하다. 이러한 문장으로 묘사하는 것은 대상을 인간 중심적인 사고에서 벗어나지 못한 채로 바라보는 것이지만, 미안한 마음을 품은 채로 계속해서 나와 내가 만났던 사람들의 모습을 투영시켜 본다. 작은 생명체의 몸을, 동세를, 존재하는 방식과 환경을 들여다보며 우리와 닮은 점을 연결짓는다. 이를 통해 과거에 깨닫지 못했던 것을 뒤늦게 깨닫거나, 사람이란 생명체로서 살아가는 데에 필요한 조언을 얻기도 한다. 또한, 나의 작업이 그림뿐만 아니라 입체와 설치 작업이 되어 벽보다 앞선 곳에 존재하는 까닭은, 주변부를 향한 관심의 시선이 그곳에 머무는 것에서 끝나는 것을 원하지 않기 때문이다. 고립된 존재들을 연결하고, 주변부의 존재들이 중심의 것들과 다시 자연스럽게 함께 존재할 수 있는 방식을 모색하며 작업을 이어 나간다.
"I continue to work with an interest in the small things that have been pushed out to the edges or boundaries but continue to grow. I gaze toward removed or almost thrown-away things for today's convenience or efficiency. I capture the scenes I find along the way and the thoughts that come to mind and transform them into images or sculptures. Although I make painterly gestures, I try to move towards installation, looking for ways to free myself from painterly supports."
With the theme of 'Marginalized things,' I move around and capture images of tiny creatures in the city, transferring them to canvas or reorganizing them into sculptures. I usually make weak or vague and not very memorable things look like they are shouting, singing, or dancing. I often capture small grasses, flowers, bugs, berries, and other things that people don't mind killing or stepping on. Usually, they have little impact on this world, whether they exist or disappear, but I want to find the vital aspects of these weak creatures and continue to talk about their power. Trying to keep capturing and working on marginalized things is my way of focusing on every singularity in this city against the phenomenon that a city is seen only as a well-packaged image. Furthermore, by signifying humans as natural creatures, I discuss the relationship and intimacy between humans and nature.
I couldn’t designate which environment I wanted to live in. I stayed in a neighborhood in the countryside of Korea for about twenty years and noticed that some neighbors looked 'outside of normal orbit.' Older people who had to exist with only their bodies, without any families, and people who had a disabled body or mental illness. People didn't care whether they lived or not, whether they disappeared by themselves or others. Facing them daily, I thought about what meaning they could have in their life and what kind of relationship could be made between me and them. When I turned 20 years old, I could decide where I would live, and since then, I have been staying and working in Seoul for about ten years. Whenever I bump into existences that would not affect this city and society, the people I met in my childhood pop up in my head. Keeping track of those existences that look unimportant to this city and working on them has become my self-imposed mission. When I stay in Seoul, I feel like this world is comprised of every kind of fancy thing. But I believe we should not forget that this world is also constructed with nonstandard things outside of the normal range.
The natural objects and subjects I create resemble the characteristics of people. They are beautiful and miserable. They are confident and emaciated. They look like a familiar person and a stranger. I want to make paintings that have contrasting qualities but are equally represented. My figures stand alone, lean against something, or are tied together. Some works have pairs. It doesn't matter if they are standing alone, falling, leaning on something, or tied up. I also give flesh, skeletons, hair, or something in my works. If we separate people from nature, my works could look unnatural. Otherwise, they look very natural if we consider them the same thing.
My work incorporates elements of painting, sculpture, and installation art. I want my paintings to be paintings, but I also want them to exist in different bodies. This connects with my desire not to be in a fixed community. I keep looking somewhere outside or separating myself from other things. My work also doesn’t exist in just one way but in different ways. It extends in various forms, such as painting, three-dimensional pieces, and installations. These elements eventually form relationships with each other. Attention to the surroundings does not end with the gaze lingering there; instead, it leads me to explore how they can naturally blend in again. The viewers are also encouraged to hover around the embodied objects. My works are waiting for people, wishing to be actively looked at by making them turn around their bodies or bend their legs.